Statut Klubu Malucha Drukuj Zapisz

UCHWAŁA NR VII/47/2024 RADY MIASTA BRAŃSK

z dnia 28 października 2024 r.

w sprawie utworzenia Brańskiego Klubu Malucha oraz nadania mu statutu

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), art. 11 i art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530) oraz art. 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 11 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 3381)) Rada Miasta Brańsk uchwala, co następuje:

§ 1. Tworzy się gminną jednostkę budżetową pod nazwą „Brański Klub Malucha” z siedzibą w Brańsku.

§ 2. Rozpoczęcie działalności statutowej Brańskiego Klubu Malucha nastąpi z dniem 1 stycznia 2025 r.

§ 3. Brańskiemu Klubowi Malucha przekazuje się w zarząd mienie w postaci lokalu o łącznej powierzchni 129,12 m2 zlokalizowanego w budynku przy ul. Rynek 17, z przeznaczeniem na siedzibę i prowadzenie działalności statutowej oraz w składniki majątku ruchomego niezbędne do funkcjonowania Klubu zakupione przez Miasto Brańsk.

§ 4. Nadaje się statut Brańskiemu Klubowi Malucha w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Brańsk.

§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady Miasta

Zbigniew Romaniuk

__________

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 743 i poz. 858

 

Załącznik do uchwały Nr VII/47/2024

Rady Miasta Brańsk z dnia 28.10.2024 r.

Statut Brańskiego Klubu Malucha

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

§1.1. Brański Klub Malucha, zwany dalej „Klubem” jest jednostką budżetową Miasta Brańsk.

2. Klub nie posiada osobowości prawnej.

3. Klub obejmuje swoją działalnością Miasto Brańsk.

4. Siedziba Brańskiego Klubu Malucha znajduje się w Brańsku, przy ul. Rynek 17, 17-120 Brańsk.

5. Klub jest pracodawcą w rozumieniu prawa pracy.

6. 1. Klub używa pieczęci z nazwą w pełnym brzmieniu: „Brański Klub Malucha, ul. Rynek 17, 17-120 Brańsk”.

7. Do treści pieczęci, o której mowa w ust. 1 mogą zostać dodane:

1) numer telefonu;

2) NIP Klubu;

3) REGON Klubu.

Rozdział 2.

Cele i zadania Klubu

§2. 1. Klub obejmuje opieką dzieci w wieku od ukończenia pierwszego roku życia do ukończenia trzeciego roku życia (nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego, w którym dziecko ukończy trzeci rok życia) z zastrzeżeniem, że jeżeli niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – opieka w Klubie może być sprawowana do końca roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 4 lata – pod warunkiem, że rodzice złożą oświadczenie o przeszkodach w objęciu dziecka wychowaniem przedszkolnym.

2. Do Klubu mogą uczęszczać dzieci niepełnosprawne.

§3. Celem Klubu jest udzielania świadczeń, które swoim zakresem obejmują działalność pielęgnacyjną, opiekuńczo – wychowawczą i edukacyjną na rzecz dzieci zamieszkałych na terenie Miasta Brańsk, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.

§4. Do zadań Klubu należy:

1) wspomaganie i stymulowanie indywidualnego rozwoju dziecka, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju jego niepełnosprawności;

2) zapewnienie opieki nad dziećmi ze szczególnym uwzględnieniem wspomagania indywidualnych potrzeb dziecka;

3) zapewnienie właściwej opieki i pielęgnacji dzieciom, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;

4) zapewnienie dziecku warunków bytowych zbliżonych do warunków domowych, zgodnie z jego potrzebami;

5) zagwarantowanie dziecku właściwej i profesjonalnej opieki pielęgnacyjnej;

6) organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci niepełnosprawnych z uwzględnieniem stopnia ich niepełnosprawności i rodzaju dysfunkcji;

7) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka;

8) zapewnienie dziecku racjonalnego wyżywienia zawierającego niezbędne składniki pokarmowe zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi;

9) rozwijanie samodzielności dziecka oraz wyrabianie właściwych nawyków higieny osobistej;

10) organizowanie odpoczynku dziennego, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka; promocja zdrowia;

11) współdziałanie z rodzicami oraz ich rodzinami w dbaniu o wszechstronny oraz prawidłowy rozwój dziecka, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności.

§5. Cele i zadania Klubu realizowane są poprzez:

1) odpowiedni dobór metod i form organizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej uwzględniających potrzeby oraz możliwości rozwoje dziecka;

2) sprawowanie opieki nad dziećmi w trakcie ich pobytu w Klubie przez wykwalifikowanych opiekunów;

3) współpracę ze specjalistami świadczącymi specjalistyczną pomoc, szczególnie w przypadku indywidulanych potrzeb dzieci niepełnosprawnych z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;

4) stymulowanie procesów rozwojowych dzieci;

5) współpracę z rodzicami obejmującą:

a) przekazywanie przez opiekunów informacji o postępach lub trudnościach w rozwoju dziecka,

b) stworzenie możliwości uczestniczenia rodziców z dziećmi w zajęciach prowadzonych w Klubie, w tym adaptacyjnych i otwartych,

c) prowadzenie konsultacji i udzielanie porad w zakresie opieki, wspierania rozwoju, wychowania i edukacji dziecka ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci niepełnosprawnych;

6) zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych z wyposażeniem dostosowanym do wieku i potrzeb rozwojowych dziecka;

7) zapewnienie dzieciom pobytu na świeżym powietrzu przy sprzyjających warunkach atmosferycznych.

Rozdział 3.

Warunki przyjmowania dzieci do Klubu

§ 6. 1. Coroczne zapisy dzieci na wolne miejsca do Klubu prowadzone są od 1 czerwca do 30 czerwca danego roku, na rok szkolny rozpoczynający się od 1 września tego roku, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Liczba dzieci przyjętych do Klubu od 1 września danego roku kalendarzowego zostanie ogłoszona najpóźniej do 15 sierpnia danego roku poprzez wywieszenie informacji na drzwiach wejściowych Klubu.

3. Pierwszy nabór dzieci przez rozpoczęciem działalności Klubu:

a) będzie prowadzony w terminie określonym przez Burmistrza Miasta Brańsk zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym rozdziale;

b) zostanie ogłoszony na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Brańsk, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Brańsk oraz na stronie internetowej;

c) lista dzieci przyjętych do Klubu od 1 stycznia 2025 r. zostanie ogłoszona najpóźniej na tydzień przed rozpoczęciem działalności Klubu, na takich samych zasadach jak w pkt. b;

4. W przypadku, gdy liczba złożonych wniosków spełniających warunki przyjęcia dziecka określone w ust. 2, przekroczy liczbę wolnych miejsc w Klubie, pierwszeństwo w przyjęciu do Klubu ma dziecko, które uzyska największą liczbę punktów w postępowaniu rekrutacyjnym według poniższych kryteriów:

 L.p  Kryterium  Liczba punktów za spełnienie kryterium
 1. Rodzice wspólnie wychowują dziecko, oboje pracują w pełnym wymiarze lub prowadzą działalność  10
 2.  Rodzice wspólnie wychowują dziecko, oboje się uczą (studiują w systemie dziennym)  10
 3.  Rodzic samotnie wychowuje dziecko i pracuje w pełnym wymiarze lub prowadzi działalność gospodarczą  10
 4.  Dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej  10
 5.  W ramach preferencji dla dzieci niepełnosprawnych – dziecko którego dotyczy wniosek posiada orzeczenie o niepełnosprawności  20
 6.  W ramach preferencji dla rodzin wielodzietnych – dziecko które dotyczy wniosek ma dwoje rodzeństwa lub więcej  20

5. Informację o spełnieniu kryteriów określonych w § 6 ust. 4 rodzice przekazują w formie pisemnego oświadczenia załączonego do wniosku.

6. Na żądanie Kierownika Klubu i w terminie przez niego ustalonym rodzice przedkładają do wglądu dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów określonych w § 6 ust. 4.

7. W przypadku nieprzedłożenia w terminie wskazanym przez Kierownika Klubu dokumentów potwierdzających spełnienie określonego kryterium przyjmuję się, że odpowiednio rodzice lub dziecko, którego dotyczy wniosek, danego kryterium nie spełniają.

8. Dla każdego wniosku ustala się osobno liczbę punktów za spełnienie kryteriów określonych w § 6 ust. 4 i ustala kolejność przyjęcia dzieci do Klubu. W przypadku uzyskania jednakowej liczby punktów o przyjęciu do Klubu decyduje kolejność złożonych wniosków.

9. Dzieci, które nie zostały przyjęte do Klubu z powodu braku wolnych miejsc, zostaną umieszczone na liście rezerwowej i przyjmowane będą w pierwszej kolejności po zwolnieniu się miejsca.

10. W przypadku wolnych miejsc w Klubie dzieci przyjmowane są przez cały rok szkolny.

11. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na dany rok szkolny, Klub nadal dysponuje wolnymi miejscami, mogą być do niego przyjęte dzieci niespełniające warunków, o których mowa w § 6 ust.4.

§ 7. 1. Z rodzicami dziecka przyjętego do Klubu zawiera się umowę w sprawie korzystania z usług Klubu oraz odpłatności za te usługi.

2. W przypadku nieobecności dziecka w Klubie, Kierownik może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko pod warunkiem, że:

a) nieobecność dziecka trwa powyżej 1 miesiąca;

b) dziecko znajduje się na liście oczekujących na przyjęcie do Klubu;

3. Przynajmniej jeden z rodziców dziecka, którego nieobecność będzie trwała co najmniej miesiąc, jest zobowiązany telefonicznie lub osobiście uprzedzić Kierownika Klubu o nieobecności i przewidywanym terminie jej zakończenia.

Rozdział 4.

Zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Klubie

§8. 1.Pobyt oraz wyżywienie dziecka uczęszczającego do Klubu są płatne. W przypadku nieobecności dziecka w Klubie trwającej dłużej niż 1 dzień opłata za wyżywienie obniżona jest za każdy dzień nieobecności jeśli została zgłoszona w pierwszym dniu nieobecności.

2. Opłata za pobyt dziecka ulega zwrotowi jedynie w przypadku nieobecności dziecka trwającej powyżej 1 miesiąca.

3. Rodzic, co najmniej jeden dzień przed rozpoczęciem nieobecności dziecka, określonej w ust. 2, jest zobowiązany do poinformowania telefonicznie lub osobiście Kierownika Klubu o nieobecności.

§9. Skreślenie dziecka z listy wychowanków Klubu może nastąpić w każdy czasie w przypadku niewywiązywania się rodziców z obowiązku wnoszenia opłaty za usługi świadczone przez Klub w czasie przekraczającym 2 miesięcy o d wymaganego terminu wpłaty.

§10. Skreślenie dziecka z listy wychowanków nie zwalnia rodziców z obowiązku uregulowania zaległych opłat.

§11. Szczegółowe zasady wnoszenia i rozliczenia opłat, określi umowa zawarta pomiędzy rodzicami a kierownikiem Klubu.

Rozdział 5.

Zasady udziału rodziców w zajęciach prowadzonych w Klubie.

§ 12. 1. Rodzice są uprawnieni do udziału wraz z dzieckiem w zajęciach otwartych zorganizowanych w tym celu przez Klub.

2. Rodzice mogą uczestniczyć w zajęciach opiekuńczych i wychowawczo – edukacyjnych, w tym adaptacyjnych, po wcześniejszym uzgodnieniu z kierownikiem Klubu.

3.Rodzice uczestniczący w zajęciach, o których mowa w ust. 1-2 zobowiązani są przestrzegać wewnętrznych procedur i zasad bezpieczeństwa obowiązujących w Klubie oraz do wytycznych kierownika Klubu i opiekunów.

Rozdział 6.

Organizacja i zarządzanie Klubem.

§13.1. Klubem kieruje kierownik Klubu.

2. Kierownik Klubu, kierując Klubem, zapewnia wykonywanie zadań statutowych, ustala jego organizację wewnętrzną i reprezentuje go na zewnątrz.

3. Kierownik w celu realizacji zadań wydaje zarządzenia i regulaminy.

4. Kierownik działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta Brańsk.

5. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymagane jest pełnomocnictwo szczególne lub rodzajowe udzielone przez Burmistrza Miasta Brańsk.

6. Kierownik Klubu jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy.

7. Kierownik ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową oraz zatwierdza i zapewnia realizację planu finansowego Klubu.

§14. 1. Liczba miejsc w Klubie wynosi 16.

§15.Strukturę organizacyjną oraz godziny pracy Klubu ustala kierownik w regulaminie organizacyjnym.

§16. Klub funkcjonuje przez cały rok kalendarzowy w dni robocze od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerwy wakacyjnej obejmującej miesiąc sierpień, w godzinach ustalonych w regulaminie organizacyjnym.

Rozdział 7.

Gospodarka finansowa.

§17. 1. Gospodarka finansowa Klubu prowadzona jest w formie właściwej dla gminnej jednostki budżetowej na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

2. Podstawą gospodarki finansowej Klubu jest roczny plan finansowy, o którym mowa w ustawie o finansach publicznych.

3. Klub posiada odrębny rachunek bankowy.

4. Źródłami finansowania Klubu są:

1) Środki finansowe z budżetu Miasta Brańsk;

2) Opłaty wnoszone przez rodziców za usługi świadczone w ramach działalności statutowej Klubu;

3) Inne dochody uzyskane w sposób przewidziany prawem.

5. Klub realizując cele statutowe, gospodaruje przekazanym mieniem ruchomym i nieruchomym stanowiącym własność Miasto Brańsk.

6. Obsługę finansowo – księgową Klubu realizuje Urząd Miasta Brańsk.

Rozdział 8.

Postanowienia końcowe.

§18. 1. Klub podlega wpisowi do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez Burmistrza Miasta Brańsk.

2. Zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonane wyłącznie w trybie dla jego nadania.

Powrót
`