AKTUALNOŚCI Drukuj Zapisz

zdjecie-grupowe-miejska-rada-seniorow

Uchwała Nr X/64/2025 Rady Miasta Brańsk z 3 lutego 2025 roku w sprawie powołania Miejskiej Rady Seniorów oraz nadania jej statutu

Opublikowane dn. 10-03-2025

attach_file_add

UCHWAŁA NR X/64/2025
RADY MIASTA BRAŃSK
z dnia 3 lutego 2025 r.
w sprawie powołania Miejskiej Rady Seniorów oraz nadania jej statutu


Na podstawie art. 5c ust. 2 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. 
poz. 14651)) uchwala się, co następuje: 
§ 1. Powołuje się Miejską Radę Seniorów. 
§ 2. Miejskiej Radzie Seniorów nadaje się Statut określający tryb wyboru jej członków oraz zasady jej 
działania, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. 
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Brańsk. 
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym 
Województwa Podlaskiego.


Przewodniczący Rady Miasta
Zbigniew Romaniuk



Załącznik do uchwały Nr X/64/2025                      
Rady Miasta Brańsk z dnia 3 lutego 2025 r. 


STATUT MIEJSKIEJ RADY SENIORÓW 


Rozdział I  


Postanowienia ogólne 
§1. Miejska Rada Seniorów, zwana dalej Radą Seniorów, jest ciałem o charakterze 
konsultacyjnym, doradczym i inicjatywnym, powołanym celem reprezentowania środowiska 
seniorów w Mieście Brańsk, działającym na rzecz wzmocnienia i rozwoju miejskiej polityki 
senioralnej. Do zadań Rady Seniorów należy przede wszystkim wspieranie inicjatyw 
zmierzających do poprawy jakości życia, zwiększenia aktywności obywatelskiej, wzmocnienia 
więzi międzypokoleniowej i przeciwdziałania wykluczeniu osób starszych. 
§ 2. Statut Miejskiej Rady Seniorów określa tryb i kryteria wyboru jej członków, zasady i tryb 
działania Rady Seniorów, długość kadencji, zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania członków 
Rady Seniorów oraz zasady zwrotu kosztów związanych z udziałem członka Rady Seniorów w 
jej posiedzeniach lub w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on Radę 
Seniorów. 
§ 3. Ilekroć w Statucie jest mowa o: 
1) „Radzie Seniorów” należy przez to rozumieć Miejską Radę Seniorów; 
2) „Przewodniczącym Rady Seniorów , Zastępcy Przewodniczącego Rady Seniorów, 
Sekretarzu Rady Seniorów” należy przez to rozumieć Przewodniczącego Miejskiej Rady 
Seniorów, Zastępcę Przewodniczącego Miejskiej Rady Seniorów, Sekretarza Miejskiej Rady 
Seniorów; 
3) „Radzie” należy przez to rozumieć Rada Miasta Brańsk; 
4) „Burmistrzu” należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Brańsk; 
5) „Urzędzie” należy przez to rozumieć Urząd Miasta Brańsk. 


Rozdział II 


Tryb i kryteria wyboru członków Rady Seniorów 
§ 4. 1. Rada Seniorów działa na zasadzie kadencyjności. Kadencja Rady Seniorów trwa 4 lata. 
2. Rada Seniorów składa się z 10 członków, wybieranych przez Komisję na podstawie 
otrzymanych zgłoszeń, zgodnie z § 4 niniejszego Statutu.
§ 5. 1. Nabór do Rady Seniorów jest ogłaszany i podawany do publicznej wiadomości przez 
Burmistrza. Informacja o naborze do Rady Seniorów jest publikowana na stronie internetowej 
prowadzonej przez Urząd. 
2. Kandydatem na członka Rady Seniorów może być osoba pełnoletnia, będąca 
przedstawicielem osób starszych, przedstawicielem podmiotów działających na rzecz osób 
starszych, w szczególności przedstawicielem organizacji pozarządowych, , której miejsce 
zamieszkania znajduje się na terenie Miasta Brańsk, przedstawicieli podmiotów zawodowo lub 
społecznie zajmujących się problematyką senioralną oraz osoba która nie została skazana przez 
sąd prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej. 
3. Kandydaci na członków Rady Seniorów zgłaszają się samodzielnie w przypadku 
przedstawicieli osób starszych albo są zgłaszani przez podmioty, o których mowa w ust. 2. 
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 2, może zgłosić tylko jednego kandydata na członka Rady 
Seniorów. 
5. Zgłoszenie kandydata jest dokonywane na formularzu zgłoszeniowym, którego wzór wraz z 
informacją o naborze do Rady Seniorów jest każdorazowo publikowany na stronie internetowej 
Urzędu. 
6. Formularz zgłoszeniowy zawiera następujące elementy: 
1) dane dotyczące kandydata (tj. imię i nazwisko, data urodzenia, adres zamieszkania i adres 
korespondencyjny, dane kontaktowe – telefon i adres e-mail, gdy dotyczy, wykształcenie i 
zawód, pełnione funkcje); 
2) opis doświadczenia kandydata, w szczególności w zakresie działań prowadzonych w 
obszarze polityki senioralnej oraz wspierania osób starszych; 
3) uzasadnienie ubiegania się o członkostwo w Radzie Seniorów; 
4) wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych wraz z innymi oświadczeniami 
wynikającymi z aktualnych przepisów w zakresie przetwarzania danych osobowych; 
5) wyrażenie zgody na kandydowanie i potwierdzenie prawdziwości danych zawartych w 
formularzu zgłoszeniowym wraz z podpisem kandydata. 
7. O ważności nadesłania lub złożenia w terminie formularza zgłoszeniowego wraz z 
załącznikami decyduje data wpływu do Urzędu. 
8. Zgłoszenia złożone po terminie lub niekompletne nie zostaną rozpatrzone. 
9. Ocena zgłoszeń do Rady Seniorów jest przeprowadzana przez Komisję składającą się z 4 
członków, którymi są przedstawiciele Burmistrza Miasta Brańsk.  
10. Posiedzenia Komisji zwołuje i prowadzi Przewodniczący Komisji. 
11. Komisja podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2 
członków Komisji. W przypadku równej liczy głosów decyduje głos Przewodniczącego 
Komisji. 
12. Komisja sporządza Protokół z posiedzenia wraz z rekomendowaną listą kandydatów do 
Rady Seniorów, którą przedstawia Radzie w terminie 14 dni od dnia posiedzenia. 
13. Członków Rady Seniorów powołuje w skład Rady Seniorów Rada spośród kandydatów na 
członków Rady Seniorów przedstawionych przez Komisję. 
14. W przypadku konieczności uzupełnienia składu Rady Seniorów, w związku z wygaśnięciem 
mandatu lub odwołaniem członka Rady Seniorów w trakcie trwania kadencji Rady Seniorów, 
nabór ogłasza Burmistrz, zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1 – 12. 


Rozdział III


Zasady i tryb działania Rady Seniorów 
§ 6. 1. Członkowie Rady Seniorów  pełnią swoje funkcje społecznie. 
2. Członkowie Rady Seniorów są równi w prawach i obowiązkach. 
3. Członek Rady Seniorów  ma obowiązek: 
1) brać czynny udział w posiedzeniach Rady Seniorów; 
2) wspierać osoby starsze z terenu Miasta Brańsk 
3) promować działalność Rady Seniorów oraz inicjatyw podejmowanych w zakresie polityki 
senioralnej w Mieście Brańsk 
4) godnie reprezentować Radę Seniorów oraz dbać o jej dobre imię. 
§ 7. 1. Pierwsze posiedzenie Rady Seniorów zwołuje Burmistrz. 
2. Członkowie Rady Seniorów na pierwszym posiedzeniu wybierają spośród siebie w 
głosowaniu tajnym Przewodniczącego Rady Seniorów, Wiceprzewodniczącego Rady Seniorów 
oraz Sekretarza Rady Seniorów. Wybór następuje zwykłą większością głosów w obecności co 
najmniej połowy składu Rady Seniorów. 
3. Do czasu wyboru Przewodniczącego Rady Seniorów pracami Rady Seniorów  kieruje 
najstarszy wiekiem członek. 
4. Pracami Rady  Seniorów kieruje Przewodniczący Rady Seniorów, a pod jego nieobecność 
Wiceprzewodniczący Rady Seniorów. 
5. Do zadań Przewodniczącego Rady Seniorów należy w szczególności: 
1) ustalanie przedmiotu i terminu posiedzeń Rady Seniorów,
2) przewodniczenie posiedzeniom Rady Seniorów, 
3)reprezentowanie Rady Seniorów wobec innych organów i instytucji, 
4) zapraszanie na posiedzenia Rady Seniorów – na wniosek Rady Seniorów lub z własnej 
inicjatywy – ekspertów z zakresu różnych dziedzin aktywności społecznej oraz przedstawicieli 
organów i instytucji niereprezentowanych w Radzie Seniorów, 
5) inicjowanie, organizowanie prac Rady Seniorów, 
6) powoływanie stałych lub czasowych zespołów zadaniowych. 
6. Wiceprzewodniczący Rady Seniorów posiada kompetencje Przewodniczącego Rady 
Seniorów w przypadku jego nieobecności. 
7. Sekretarz Rady Seniorów we współpracy z komórką organizacyjną Urzędu odpowiedzialną 
za organizacyjną obsługę Rady prowadzi dokumentację posiedzeń Rady Seniorów, 
korespondencję Rady Seniorów oraz protokołuje jej posiedzenia. 
8. W posiedzeniach Rady Seniorów w celu obsługi administracyjno-biurowej bez prawa głosu, 
uczestniczy pracownik Urzędu. 
9. Odwołanie Przewodniczącego Rady Seniorów, Wiceprzewodniczącego Rady Seniorów lub 
Sekretarza Rady Seniorów może nastąpić na wniosek 1/4 składu Rady Seniorów . 
§8. 1. Rada Seniorów pracuje na posiedzeniach. 
2. Posiedzenia Rady Seniorów na wniosek Przewodniczącego Rady Seniorów, odbywają się 
według potrzeb, nie rzadziej jednak niż trzy razy w roku. 
3. Członkowie Rady Seniorów powiadamiani są o planowanym posiedzeniu i porządku obrad, 
na co najmniej 7 dni przed terminem. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten 
może ulec skróceniu. 
4. W zawiadomieniu podaje się termin, miejsce oraz proponowany porządek obrad. 
5. Powiadomienie może odbyć się drogą faksową lub elektroniczną. Powiadomienie dokonuje 
się na adres wskazany przez każdego z członków Rady Seniorów. 
6. Z przebiegu posiedzeń Rady Seniorów sporządza się protokoły, które podpisuje 
Przewodniczący Rady Seniorów. 
7. Członkowie potwierdzają swoja obecność na posiedzeniach Rady Seniorów składając podpis 
na liście obecności, która stanowi integralną część protokołu posiedzenia. 
8. Materiały przedstawione i omawiane na posiedzeniu winny być załączone do protokołu. 
9. Protokoły posiedzeń, listy obecności i cała dokumentacja związana z pracami Rady Seniorów 
przechowywana jest w komórce organizacyjnej Urzędu odpowiedzialnej za organizacyjną 
obsługę Rady.
10. Rada Seniorów podejmuje uchwały, opracowuje stanowiska i wyraża opinie, formułuje 
wnioski i zapytania. 
11. W kwestiach o kluczowym znaczeniu dla swojej działalności, Rada Seniorów może 
podejmować uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków 
Rady Seniorów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady 
Seniorów lub pod jego nieobecność głos Wiceprzewodniczącego Rady Seniorów 
prowadzącego posiedzenie. 
12. Każdy z członków Rady Seniorów ma zapewniony nieograniczony dostęp do dokumentów 
Rady Seniorów w godzinach pracy Urzędu. 
13. Każdy z członków może żądać kopii i odpisów z dokumentów Rady Seniorów. 
14. Informacje o posiedzeniach Rady Seniorów są publikowane na Biuletynie Informacji 
Publicznej Urzędu.  
§ 9. Do zadań Rady Seniorów należy w szczególności: 
1) współtworzenie kierunków miejskiej polityki senioralnej w mieście Brańsk, z 
uwzględnieniem dokumentów o charakterze strategicznym i wdrożeniowym, 
2) proponowanie nowych rozwiązań i inicjowanie zmian w obszarze opieki zdrowotnej, 
pomocy społecznej, działalności oświatowej, kulturalnej i turystycznej, komunikacji publicznej 
i międzypokoleniowej, z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań osób starszych, 
3) opiniowanie projektów kluczowych dokumentów i propozycji rozwiązań skierowanych do 
osób starszych, 
4) wspieranie rozwoju i działań organizacji pozarządowych, klubów seniora i innych 
podmiotów działających na rzecz osób starszych z terenu miasta Brańsk. 
5) włączanie się w charakterze partnera w realizację inicjatyw na rzecz osób starszych.


Rozdział IV


Zasady wygaśnięcia mandatu i odwołania członka Rady Seniorów 
§ 10.1. Mandat członka Rady Seniorów wygasa w przypadku: 
1) śmierci; 
2) złożenia rezygnacji; 
3) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej. 
2. Wygaśnięcie mandatu członka Rady Seniorów stwierdza Rada 
3. Rada może odwołać członka Rady Seniorów przed upływem kadencji: 
1) na wniosek Burmistrza; 
2) na wniosek samego członka; 
3) na wniosek co najmniej połowy składu Rady Seniorów – z powodu prowadzenia spraw 
rażąco wykraczających poza cele i zadania Rady Seniorów, wskazane w niniejszym Statucie 
lub z uwagi na nikłe zaangażowanie w bieżącą pracę Rady Seniorów; 
4) na wniosek Przewodniczącego Rady Seniorów lub Wiceprzewodniczącego Rady Seniorów, 
jeżeli stał się on trwale niezdolny do pełnienia obowiązków członka Rady Seniorów. 
§ 11.1. W przypadku konieczności uzupełnienia składu Rady Seniorów w trakcie trwania 
kadencji, Rada może zdecydować o powołaniu osoby, za jej zgodą, spośród kandydatów, o 
których mowa w § 5 ust. 13, albo ogłoszeniu wszczęcia procedury uzupełniającej, o której 
mowa w § 5 ust. 14. 
2. Do procedury, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 5. 
3. Członek Rady Seniorów powołany w trybie, o którym mowa w ust. 1, pełni swoją funkcję 
do dnia upływu danej kadencji Rady Seniorów.


Rozdział V


Zasady zwrotu kosztów związanych z udziałem członka Rady Seniorów  w posiedzeniu 
Rady Seniorów lub w zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on Radę 
Seniorów 
§ 12. 1. Członkowi Rady Seniorów biorącemu udział w posiedzeniach Rady Seniorów lub w 
zorganizowanym wydarzeniu, na którym reprezentuje on Radę Seniorów przysługuje zwrot 
kosztów podróży na terenie kraju, z miejsca zamieszkania do miejsca posiedzenia Rady 
Seniorów lub do miejsca zorganizowanego wydarzenia, na którym reprezentuje on Radę 
Seniorów i z powrotem. 
2. Zwrot kosztów podróży następuje ze środków budżetu miasta, w oparciu o przedłożony 
pisemnie wniosek członka Rady Seniorów. 
3. Zwrot kosztów przejazdu w przypadku środków transportu publicznego przysługuje w 
wysokości udokumentowanej oryginałami biletów lub fakturami (rachunkami) obejmującymi 
cenę biletu z uwzględnieniem posiadanej przez członka Rady Seniorów ulgi na dany środek 
transportu, bez względu na to z jakiego tytułu ulga przysługuje. 
4. Zwrot kosztów przejazdu samochodem osobowym prywatnym, stanowiącym środek 
transportu przysługuje w wysokości będącej iloczynem stawki, o której mowa w ust. 5 i liczby 
kilometrów przejechanych najkrótszą możliwą trasą z miejsca zamieszkania Członka Rady 
Seniorów składającego wniosek do miejsca, w którym odbywa się posiedzenie lub do miejsca 
zorganizowanego wydarzenia, na którym reprezentuje on Radę Seniorów. 
5. Stawki za 1 kilometr określa § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 
2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania 
do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących 
własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.) 
6. Maksymalna wysokość kosztów podlegających jednorazowemu zwrotowi nie może 
przekroczyć kwoty 400 zł. 
§ 13. 1. Dokumenty wymagane do rozliczenia kosztów przejazdu należy dostarczyć do komórki 
organizacyjnej Urzędu odpowiedzialnej za obsługę Rady w terminie 14 dni od dnia przejazdu. 
2. Jeżeli wniosek jest niekompletny lub zawiera nieprawidłowe wyliczenia wzywa się 
wnioskodawcę drogą pocztową lub drogą elektroniczną, do uzupełnienia lub korekty wniosku 
w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. 
3. Zwrot kosztów przejazdu dokonywany jest w drodze przelewu środków, po sprawdzeniu 
wniosku oraz załączonych dokumentów, na wskazany we wniosku numer rachunku 
bankowego, w terminie do 30 dni od dnia prawidłowo złożonego wniosku. 
Rozdział VI  
Postanowienia końcowe 
§ 14. 1. Obsługę organizacyjno-administracyjną Rady Seniorów  zapewnia Urząd. 
2. Wszelkie zmiany niniejszego Statutu następują w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

 

Autor: Patryk Makowski
Powrót